Home » Teleurstelling bij hooggevoelige kinderen met een sterke wil

Teleurstelling bij hooggevoelige kinderen met een sterke wil

Heerlijk: hooggevoelige kinderen met veel ideeën, die deze ideeën helemaal voor zich zien, ondernemend zijn, en ook nog eens heel duidelijk aangeven wat ze willen… totdat jij als ouder ‘nee’ zegt of een ander plan hebt. Het is bijvoorbeeld tijd om naar school te gaan, te gaan eten, douchen of slapen. Dagelijkse ‘saaie’ dingen kunnen toch nooit belangrijker zijn dan de briljante plannen van jouw kind?! Dat plan van jou, gaat dus niet door! En je kind maakt jou dat heel duidelijk, of je nu nog op het schoolplein, in een benauwd zwembadhokje of midden in de supermarkt bent.
Wat nu?

Ouder zijn van hooggevoelige kinderen met een sterke wil

Janneke van Olphen is auteur van onder andere Het hooggevoelige kind met een sterke wil en de serie over Draakje Vurig van Uitgeverij Scrivo Media. Haar bedrijf enVie verzorgt trainingen voor ouders en professionals, zoals pedagogisch medewerkers, leerkrachten, kindercoaches, medewerkers van bso, kinderdagverblijven en consultatiebureaus. De opleidingen leggen verbanden tussen de behoeftes die je hebt als ouder (vaak zelf hooggevoelig en met een sterke wil) en de strijd die je kunt krijgen als je kind ook zo is. Waar komt het vandaan, dat sommige ouders elke dag ruzie hebben met hun zoon of dochter? Hoe je je ook voorneemt om het als ouder anders aan te pakken? Waarom zijn de intenties liefdevol en eindigt zo’n dag toch weer in uitputtende strijd met je kind?
Janneke van Olphen schept helderheid.

Recensie: een cursus voor ouders van strong-willed, hooggevoelige kinderen

Suzanne Buis, uitgever van Vol liefs en auteur van oa De droomdenker en Tranen van mooite volgde de training ‘Hooggevoelig & Strong-Willed kinderen’ bij Janneke van Olphen.
Suzanne Buis: ‘Het is leerzaam om de praktijkvoorbeelden van de medecursisten te horen. Het begrip dat je als ouder krijgt van Janneke en de andere ouders is bevrijdend, dat was ook goed te zien bij de andere cursisten. en te leren hoe de situaties tot stand komen, volgens de theorie van de innerlijke familie. En het inzicht dat Janneke weet te geven in hoe de situaties tot stand komen, volgens de theorie van de innerlijke familie, maakt dat iedereen gedurende de dag positiever werd. Iedereen leek meer vertrouwen en energie te hebben aan het einde van de dag. Iets wat je als ouder van strong willed kinderen goed kunt gebruiken.’

Een blog over teleurstelling bij een hooggevoelig kind

Op de website Gevoeligheid grootbrengen kun je gratis videocursussen bekijken en e-books downloaden over het opvoeden en begeleiden van hooggevoelige kinderen. Zo kun je goed inschatten of deze informatie en technieken aansluiten bij jou en jouw gezin.
Op Volliefs.nl mogen we Jannekes blog delen over teleurstelling bij een hooggevoelig kind. Met fijne, praktische tips en creatieve oplossingen!
Janneke van Olphen – enVie | Gevoeligheid Grootbrengen:
Imme wil zo héél graag nog één extra toren van Kapla bouwen! Maar helaas pindakaas: daar is nu geen tijd meer voor. Daar legt Imme zich niet bij neer en ze haalt héél wat uit de kast om het voor elkaar te krijgen. Allerlei versiertrucs, verkooppraatjes en chantagepogingen passeren de revue. Als dat niet tot het gewenste resultaat leidt, gaat ze over op boze woorden, hard schreeuwen en schopt ze zelfs tegen de Kapla-doos. Uiteindelijk geeft ze de strijd op en moet ze erg huilen. De teleurstelling is groot, ze had zich hier zó op verheugd!

Oplaaien

Imme’s vader zit bij Imme en troost haar. Hij zegt niet zoveel, want praten heeft niet veel zin zolang Imme zo overstuur is. Als Imme weer gekalmeerd is, waagt Imme’s vader een voorzichtige poging om met zijn dochter in gesprek te komen. Hij zegt dat het nu weliswaar etenstijd is, maar dat Imme later de toren af kan maken. Maar zodra Imme het woord ‘toren’ hoort, begint ze weer te huilen en probeert ze haar vader er opnieuw van te overtuigen dat de toren toch écht nu gemaakt moet worden.
“Zo gaat het zo vaak”, zucht Imme’s vader. “Ik weet dat het geen zin heeft om met Imme het gesprek aan te gaan zolang ze overstuur is, maar als ik erover begin als ze gekalmeerd is, begint het weer van voren af aan”.

Sterke wil

Een kind dat in hogere mate gevoelig is dan gemiddeld (hooggevoelig) én een sterkere wil heeft dan gemiddeld (strong-willed), kan je voor flinke uitdagingen zetten.
Dankzij die sterke wil, heeft het kind vaak heel helder voor ogen wat het wil. Een strong-willed kind heeft vaak een groot verbeeldingsvermogen en ziet dan letterlijk voor zich wat het graag wil, vaak tot in de details. Net als Draakje Vurig, in het boek dat ik met Josina Intrabartolo schreef. Het is moeilijk om iets op te geven als je het zo levendig kunt voor je kunt zien.

Intense beleving teleurstelling

Als een kind behalve strong-willed óók hooggevoelig is, heeft het kind ook een (zeer) intense beleving. Emoties zoals blijdschap, maar ook verdriet, angst en teleurstelling worden intens beleefd. Een hooggevoelig kind kan daardoor intens genieten. Maar een teleurstelling is ook, eerder dan bij een gemiddeld gevoelig kind, een diepe teleurstelling. Hoe dieper de teleurstelling, hoe intenser het verdriet.

Loslaten

Imme ziet die toren al helemaal voor zich. Het is moeilijker om iets los te laten, als je het zo voor je ziet. Daarom haalt Imme alles uit de kast om haar vader te overtuigen. Daarnaast kan Imme de diepe teleurstelling zelf nog niet goed handelen. Omdat ze zo’n sterke wil heeft, maskeert ze de diepe teleurstelling eerst door boos te worden. Uiteindelijk houdt ze de strijd niet vol en dan pas wordt zichtbaar hoe verdrietig ze is.

Naar

Imme vindt het zelf heel naar als ze zo boos doet tegen papa. Ze houdt (hoe kan het ook anders) intens veel van haar vader en wil niets anders dan een harmonische verbinding met papa. Maar ze weet ook héél goed wat ze wil, geeft dat niet zomaar op en is ze gefrustreerd dat anderen zoveel voor haar bepalen (ze wil namelijk zélf bepalen). Als ze boos heeft gedaan tegen papa, is ze niet alleen verdrietig omdat ze haar toren niet kon bouwen, ze is óók verdrietig omdat ze boze dingen zei en tegen de doos schopte. Soms zegt ze ook dat ze zichzelf stom vindt, ze heeft zelfs een keer gezegd dat ze beter niet geboren had kunnen worden. Dat ging bij Imme’s ouders door merg en been.

Leren van

Het is belangrijk dat Imme’s vader inziet wat er in zijn dochter omgaat. Zo kan hij haar beter bieden wat zij nodig heeft. Hij weet al dat het geen zin heeft om met haar te praten als ze overstuur is en hij weet al wat ze nodig heeft om weer te kalmeren. Dat is al heel wat, kan ik gerust zeggen namens alle ouders van hooggevoelige & strong-willed kinderen. Nu wil hij graag weten hoe hij met Imme situaties kan bespreken zonder dat het gelijk weer oplaait. Hij vindt het belangrijk dat Imme leert van situaties die zijn voorgekomen en dat is het natuurlijk ook.

Praktisch

Waarom laaien Imme’s emoties op zodra haar vader weer over de toren begint?

  1. Timing.

    Imme is wel gekalmeerd is, maar ze is nog wel ‘beverig’ van alle emoties die ze zojuist heeft beleefd. Ze heeft het nu eerst nodig om verder bij te komen van alle emoties. Voor nu is het dus beter als haar vader het woord ‘toren’ vermijdt. het is dus nog te vroeg om te praten over de situatie.

  2. Omgaan met teleurstelling.

    Imme is nog aan het leren om met teleurstelling (en verdriet) om te gaan. Hoe intenser de teleurstelling, hoe groter de uitdaging om dit te leren. Als vader de teleurstelling op een later moment met Imme bespreekt, dan is het belangrijk dat Imme terugkijkt en voor zich ziet (filmpje afdraaien) dat ze eerst héél verdrietig was, dat papa haar toen troostte en dat ze zich daarna weer fijn voelde. Zo leert ze in de loop van de tijd dat emoties komen en daarna ook weer gaan. Zo leert ze ook wat haar helpt om zich weer fijn te voelen als ze zo teleurgesteld en verdrietig is.

  3. Leren loslaten.

    Imme is ook nog aan het leren hoe ze een idee dat ze in haar hoofd heeft en héél graag wil, los kan laten. Hoe sterker je iets wilt, hoe groter de uitdaging om het weer los te laten. Het is makkelijker om iets los te laten, als je het een plekje kunt geven. Maar hoe doe je dat dan? Hierbij kan Imme’s vader handig gebruik maken van Imme’s sterke verbeeldingsvermogen. Op een rustig moment kan hij Imme vragen naar haar ‘ideeënkast’.

    Tip: de‘ideeënkast’

    “Hoe ziet jouw ideeënkast eruit?” kan hij dan op een speelse toon vragen. Imme zal eerst niet weten waar papa het over heeft, maar haar nieuwsgierigheid wordt zo gewekt en daar gaat het om. De ideeënkast is de plek in je hoofd waar je al je ideeën bewaart. Soms heb je een geweldig idee, maar is er niet meteen tijd om het uit te voeren. Dan kun je het idee in een laatje in de ideeënkast in je hoofd stoppen. Je kiest één laatje uit dat goed bij dat idee past en daar stop je het idee in. Zo geef je het idee een plekje en kun je het loslaten, voor nu. Als je dan later wel tijd hebt, dan haal je het idee weer uit het laatje.

De combinatie hooggevoelig & strong-willed is niet altijd een makkelijke, maar je kunt er wel veel van leren!
Lees verder over de cursus ‘Hooggevoelig & Strong-Willed Kind’.