• 0 Items - 0,00
    • Geen producten in winkelmand.

Blog

  • Home
IMG_0823

Lijkt je lichaam niet te willen ontspannen? Van een avondje bankhangen knap je niet op, zelfs na een goede nachtrust voelt alles nog zwaar en eigenlijk voel je je zelfs tijdens een vakantie niet relaxed.
Je kunt wel bedenken ‘ontspan’, maar je spieren hebben er geen boodschap aan. Net als een elastiek dat te lang uitgerekt is, verliest het veerkracht, de mogelijkheid om terug te veren; overspannen, ofwel gestrest. Bij hoogbegaafde kinderen en volwassenen komt – door het vele aanpassen – vaak voor dat het ontspannen niet meer wil lukken.

Je hebt geen zin om het er wekelijks bij een psycholoog over te hebben, je wilt liever ontspannen zonder praten.
Lees verder voor uitleg over het zenuwstelsel en tips die je direct toe kan passen.

Gevolgen van langdurige stress

Je lichaam wordt door je brein aangestuurd via je zenuwstelsel. Wanneer dit zenuwstelsel overbelast is, komen signalen niet goed meer door.

Gevolgen van een overbelast zenuwstelsel:
– bij vermoeidheid ga je gewoon door,
– je gaat over je eigen grenzen (die voel je niet eens meer),
– je vergeet te eten,
– van slapen rust je nauwelijks uit,
– je kunt moeite krijgen met het managen van verslavingen.
– je wilt niet over je problemen praten
– je doet kortaf, zelfs tegen wie je liefhebt
– als iemand nóg iets van je verwacht, kun je ‘zomaar’ ontploffen.

Gevaren van stress

Je lichaam wordt steeds alerter en begint overal gevaren te zien. Een heel natuurlijke reactie dus om bij nog meer druk weerstand te bieden en van je af te bijten. Maar echt gezellig is het niet, niet voor je omgeving en niet voor jezelf.
Anderen zeggen dat je gestrest bent. Je loopt het gevaar uitgeput te raken, de uitputting heeft veel gevolgen voor je fysieke functioneren, organen kunnen langdurige schade oplopen.
Doordat je minder goed je omgeving kunt inschatten, neemt de kans op ongelukken toe. Je ziet steeds minder oplossingen en ziet steeds meer op tegen moeizame gesprekken over vervelende situaties. Zo lopen ook je relaties gevaar.

‘Rustig aan’

Wanneer je naar de huisarts gaat met je klachten raadt deze je doorgaans aan om rustiger aan te doen. Maar hoe dan? Vaak voelt het als een onmogelijke opgave. Misschien krijg je ook het advies om in therapie te gaan. Daar heb je helemaal geen tijd voor, dus als je het al doet, zit je er waarschijnlijk met de onredelijk hoge druk dat het ‘wel moet helpen’.
Ingewikkeld. En sterker nog: praten heeft heel weinig zin wanneer je zenuwstelsel overbelast is.

Wat is ‘zenuwstelsel’?

Het zenuwstelsel is het orgaansysteem dat bij dieren een coördinerende rol speelt bij alle handelingen, zoals het aansturen van de spieren, het verwerken van zintuiglijke prikkels en bij hogere diersoorten de emotionele en cognitieve processen.
– Wikipedia

Wikipedia toont een illustratie bij van het menselijk lichaam waarop je goed kunt zien dat het zenuwstelsel letterlijk door je hele lichaam loopt. Interessante informatie vind je ook op deze pagina over het centrale zenuwstelsel en het somatisch zenuwstelsel dat onder andere dient voor de verwerking (integratie) van informatie die binnenkomt via je zintuigen.

Gewend aan verkramping

Stel je voor dat deze zenuwen allemaal elastische draden zijn. Als die hun veerkracht verliezen en verkrampen of niet meer meebewegen, voelt je hele lichaam alsof je griep hebt. Tenminste, zo zou het voelen als het ineens gebeurt. Alleen bouwt de spanning op gedurende weken, maanden en jaren. Je hebt allang niet meer in de gaten dat de verkramping er in sluipt.

Het gevaar van aanpassen

De meeste hoogsensitieve en hoogbegaafde mensen leerden al vroeg om zich aan te passen aan hun omgeving. Op school moeten ze meedraaien, waar de meeste kinderen meer herrie kunnen verdragen, onrust, de aanwezigheid van anderen de hele dag. Ook het moeten aanpassen aan het tempo van anderen, wat veel hoogbegaafden ervaren op reguliere scholen en op de werkvloer, is een intense inspanning.
Misschien werd er thuis in het gezin verwacht dat je je aanpaste, bijvoorbeeld aan een hypersensitieve ouder of een broer of zus die heftig reageerde op prikkels.
Dit alles valt onder chronische stress.
Omdat je dit vrijwel altijd zo voelde, wordt het je default setting: je weet niet meer hoe het ook anders kan. Dit is typisch wat leidt tot burn-out. Op een gegeven moment stopt je lichaam met protesteren en raakt je signaleringssysteem buiten gebruik, of je krijgt kortsluiting in de vorm van burn-out en/of onverwachte uitval van organen.

Praten helpt niet

Hopelijk helpt deze beknopte uitleg over het zenuwstelsel en de gevaren van overbelasting.
In deze staat van vechten, vluchten of bevriezen kun je geen nieuwe informatie verwerken. De manager in het deel van je brein dat plant, organiseert en kan besturen has left the building. Alle energie gaat naar het deel van het brein dat de overleving regelt, zoals hartslag en ademhaling.
Er over praten heeft weinig nut. Het is vooral nog meer belasting en leidt tot de druppel die de emmer doet overlopen.
Dit is onder meer een verklaring voor
– psychotherapie die niet helpt (waar je bekaf vandaan komt)
– pubers die niet willen praten (en zich liever afsluiten en storten in verslavingen zoals social media en gamen)
– (jonge) kinderen die druk worden, veel bewegen, weglopen, duwen, slaan, gillen als je met ze probeert te praten.
Hier zie je de vecht- en vluchtreactie in actie.

Als je bij mij komt voor coaching, ontvang je een pakket met materialen voor sensorisch spel en regulatie van je zenuwstelsel (en dat van je kinderen)!

Wat helpt wel bij stress?

Wat kun je wel doen om terug te keren naar een gezondere situatie? Ontspannen is een uitdaging bij bezige breinen, ik schreef er eerder over: Ik wil ontspannen worden en Onrust bij rust.
De bekende adviezen:
– meer ontspannen,
– je prioriteiten herzien,
– zorgen dat je zelf weer de regie krijgt over je leven,
– ademhalingsoefeningen, meditatie, yoga en mindfulness.

Het fijne is dat er (ook gratis) veel hulpmiddelen zijn. Er zijn allerhande apps, cursussen en hulpmiddelen. Zorgverzekeraars hebben vaak een eigen app, zoals de VGZ Mindfulness Coach. Een fijne Engelstalige app is Calm. Op social media vind je vele filmpjes met oefeningen die je zenuwen helpen kalmeren. Zoek bijvoorbeeld op zenuwstelsel reguleren of somatic nervous system – of volg @droomdenkersuzannebuis, daar deel ik geregeld informatie over deze thema’s, over hoogbegaafdheid, adhd, add en andere prachtige uitdagingen.

Zenuwstelsel-coach

Als gestresste ouder heb je natuurlijk ook veel aan kalmte in huis en kinderen die wat relaxter zijn. En dat geldt ook andersom. Het is een kip en het ei-verhaal en soms is het lastig te zien waar je nu het beste kunt beginnen met het veranderen van de thuissituatie. (Hiervoor maakte ik ook deze online cursus die helpt bij de opvoeding van hoogbegaafde kinderen.)

Neem gerust contact op als dit een grote uitdaging is bij jullie thuis. Ik help je graag als zenuwstelsel-coach bij het identificeren van jullie pijnpunten. Daarbij combineer ik mijn kennis en ervaring met hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit met de kennis die ik opdeed bij oa mijn opleidingen Tre (Tension Release Excercises), fascia-massage, Brein & Bewegen, Gevoelige kinderen met een sterke wil en wat ik de afgelopen jaren bij Carla van Wensen leerde over het integreren van primaire reflexen.

Ga samen aan de slag!

Je kunt zelf alvast een start maken met het versterken van executieve vaardigheden en het integreren van reflexen. Denk daarbij aan ontspanning via spel en ontdekken. Een heel prettige manier om rust in je gezin te herstellen is door sensorisch spel te introduceren. Daaronder vallen vele activiteiten die prettig zijn voor de zintuigen.

Voorbeelden van ontspannend en educatief spelen:

– koken en bakken, vooral veel met de handen laten doen
– met water spelen onder de douche of in bad, met scheerschuim op de muren schrijven, sopjes maken
– voetenbadjes met ontsmettend en ontspannende ingrediënten zoals Keltisch zout, baking soda, magnesiumzout, havervlokken of salie. Ook leuk: stukjes gember om mee te spelen met de tenen.
– etherische oliën ontdekken: een druppel van een lekker geurtje laten toevoegen aan wat handcrème of vaseline en meegeven naar school
– stoeien, knuffelen, over de grond rollen, ‘sneeuwengelen’ maken
– druk op het lichaam door strak in een deken rollen
– elkaars rug en benen masseren met balletjes, zoals onze favoriet in dit clipje: spikey triggerpoint balletjes. Deze pittig stekelige balletjes heb je in verschillende maten. Ze zijn heel fijn om de drukpunten in je handen en onder je voetzolen mee te stimuleren.
We hebben ook allerlei andere rollers en balletjes, van stevig tot zacht, waarmee je je bindweefsel kunt masseren. Ook heel prettig en nuttig. Niet dat de kinderen dat zo zien, want die zeggen gewoon ‘ik vind het zo leuk dat we allemaal van die speeldingen hebben!’

Speel!

Voor nu: have fun! Speel jezelf los met de kinderen, je partner, vrienden en in je eentje.
‘Maar Suzanne, ik heb het al zo druk!’ Probeer deze tips twee weken uit en je zult zien: al heel snel heb je juist meer tijd! Heel relaxed…

‘Ik kan hulp gebruiken…’

Er zijn nog vele drukpunten om te ontdekken, en primaire reflexen, oefeningen en bewegingen die je gericht kunt maken om het zenuwstelsel te reguleren (‘weer in orde maken’). Ik help je hier graag verder mee.

Contact mij voor de mogelijkheden voor live coaching of online coaching.

Meer informatie over overprikkeling en het zenuwstelsel

> Meld je aan voor mijn nieuwsbrief
> beluister podcasts waar ik te gast was
> en lees verder in de volgende blogs:

Hoe word je minder hoogsensitief? Met informatie over de werkwijze van Tara Dennis

Het Snickers-effect: je bent jezelf niet met een overprikkeld zenuwstelsel. Over effecten van reflexintegratie

 

(c) Suzanne Buis, Droomdenkers, 2022