Hoogbegaafdheid gaat niet over slim zijn, maar over anders denken
Hoogbegaafdheid is niet lastig, het is lastig dat niet iedereen het is…
Helaas wordt hoogbegaafdheid door de buitenwereld geregeld gezien als ‘heel makkelijk want dan kun je goed leren’, terwijl hoogbegaafden zelf nogal eens verzuchten ‘hoogbegaafd zijn is niet fijn’.
Vaak voelen hoogbegaafden dat ze ‘anders’ zijn. Dat is niet altijd prettig. Wat helpt is als partners, ouders, leerkrachten en andere belangrijke personen aandacht hebben voor:
- Het versterken van het zelfbeeld;
- Helpen bij het leren van plannen, sturen, reflecteren vanuit jezelf;
- Leren leren en leren begrijpen hoe anders denken werkt (psycho-educatie);
- De behoefte om het te hebben over de zin van het leven.
- Voor zowel ouders als kind(eren) en jongeren is het van belang om contact te hebben met ervaringsdeskundigen en inspirerende peers of ‘soortgenoten’!
Om ouders en leerkrachten te helpen bij deze uitdagende taken, kun je je voordeel doen met de vele tips en herkenbare ervaringsverhalen in deze boeken en de online cursus over het begeleiden van hoogbegaafde kinderen.
5 tips bij hoogbegaafdheid
- leer, luister en lees over hoogbegaafdheid. Bijv via het YouTube-kanaal van Suzanne Buis en diverse podcasts.
- onderzoek of het klopt wat je denkt te weten over hoogbegaafdheid… helaas bestaan er enorm veel misverstanden over hoogbegaafdheid!
- verwerk je eigen emoties rond dit onderwerp; misschien besef je dat je zelf (ongezien) hoogbegaafd bent, of veel kenmerken van hoogbegaafdheid hebt. Schakel coaching in.
- praat erover met je familie. Er zijn vast meer hoogbegaafden. Soms denkt iedereen dat de anderen het ook wel weten van zichzelf en wordt hoogbegaafdheid verzwegen.
- heb je het zwaar met je eigen hoogbegaafdheid of met je hoogbegaafde kinderen en/of hoogbegaafde partner? Zoek hulp bij professionals met verstand van hoogbegaafdheid! Heel belangrijk. Van reguliere hulp (GGZ, consultatiebureau, huisarts) kun je als hoogbegaafde juist meer in de war raken.
Voor zowel ouders als kind(eren) en jongeren is het van belang om contact te hebben met ervaringsdeskundigen en inspirerende peers of ‘soortgenoten’