Hoe help ik mijn hoogbegaafde kind?
Elke dag strijd thuis, niet naar school willen, intense emoties, verdriet, woedeuitbarstingen… hoe ga je ontspannen om met hoogbegaafde kinderen? Want standaard-opvoedtips helpen niet, dat heb je waarschijnlijk al gemerkt… maar ze kunnen zelfs schadelijk zijn.
Ontdek hoe het wél kan!
Welke invloed heeft hoogbegaafdheid op jouw gezin? Hoe kan het ontspannen worden, voor je kind en voor jou als ouder? Zowel op school als thuis? In tien lessen begrijp je waarom de standaardaanpak vaak niet werkt bij deze kinderen. Ontdek hoe het wél kan: een ontspannen gezin met hoogbegaafdheid! Hoogbegaafdheid in je gezin hoeft geen probleem te zijn!
Suzanne Buis maakte een compacte online cursus vol ontroerende verhalen en verhelderende inzichten, met humor en een luchtige toon.
Waardevolle informatie over hoogbegaafd zijn
Suzanne besloot de belangrijkste adviezen en inzichten van haar boeken en presentaties te delen in een online beschikbare cursus.
Makkelijk en snel
“In tien videolessen kan iedereen deze informatie horen, zien en lezen: thuis of onderweg, op elk gewenst tijdstip, zonder geregel om bij een training of presentatie te kunnen zijn. Zo kan iedereen makkelijk en snel bij deze waardevolle informatie die deskundigen de afgelopen jaren met me gedeeld hebben.”
Als ouders en school meer willen weten
De cursus is ideaal voor ouders die net op zoek zijn, voor leerkrachten die meer willen weten, en ouders die bij de opvoeding of in het contact met school vastlopen met hun hoogbegaafde kinderen.
Inhoud online cursus hoogbegaafdheid
DEEL 1
Voor OUDERS
1 – Wanneer ben je hoogbegaafd?
2 – Waarom is kennis over hoogbegaafdheid belangrijk?
3 – Waar kun je tegenaan lopen?
4 – Wat is hoogbegaafdheid niet?
5 – Hoe ga je om met hoogbegaafdheid?
DEEL 2
Voor ouders, kinderen en jongeren
6 – Wat ís hoogbegaafdheid nu precies?
7 – De droomdenker
8 – Hooggevoelig en hoogsensitief
9 – Peers: mensen zoals jij
10 – Afsluiting: na deze cursus
10 delen: op basis van thema
Duur: totaal 60 min
Inclusief 4 e-books: Basiskennis voor hoogbegaafdheid en De droomdenker
Veelgestelde vragen
In tien video’s van gemiddeld zes minuten vertelt Suzanne over de kenmerken van hoogbegaafdheid, hoogbegaafd zijn, de ‘bijwerkingen’ van hoogbegaafdheid, misverstanden…
De inhoudsopgave:
- Wanneer ben je hoogbegaafd?
- Waarom is kennis over hoogbegaafdheid belangrijk?
- Waar kun je tegenaan lopen?
- Wat is hoogbegaafdheid niet?
- Hoe ga je om met hoogbegaafdheid?
- Wat ís hoogbegaafdheid nu precies?
- De droomdenker
- Hooggevoelig en hoogsensitief
- Peers: mensen zoals jij
- Afsluiting: na deze cursus
Deze cursus helpt ouders bij het begeleiden van hoogbegaafde kinderen. Het geeft inzichten over hoogbegaafdheid bij gezinnen in het algemeen en bij jouw gezin in het bijzonder.
Deze cursus helpt wanneer je je afvraagt:
- Hoe voorkom ik ellenlange discussies met mijn kind?
- Hoe voorkom ik machtsstrijd met mijn (verbaal zeer vaardige) hoogbegaafde kind?
- Ik word gek van die waarom-vragen van mijn kind. Hoe kan ik hier anders mee omgaan?
- Andere ouders hebben heel andere problemen met hun kinderen dan wij met onze hoogbegaafde kinderen. Hoe kan dat? Wat kunnen we doen?
- Waarom accepteert mijn hoogbegaafde kind nooit dat iets gewoon zo ís?
- Waarom accepteert mijn hoogbegaafde kind geen ‘nee’?
Herken je hier jouw kind(eren) in?
- Mijn kind worstelt met eenzaamheid.
- Mijn kind heeft vragen over de zin van het leven.
- Mijn kind is gefrustreerd over problemen in de wereld.
- Mijn kind maakt zich extreem veel zorgen over zaken als milieuvervuiling, overpopulatie, honger, ziektes, oorlog, macht, rijk en arm.
- Mijn kind praat vaak over de dood.
- Mijn kind wil dood.
- Mijn kind reageert niet op straf en beloning, wat nu?
- Mijn kind loopt in sommige opzichten voor, maar is in andere opzichten nog echt klein. Wat nu?
- Mijn kind is heel snel uitgekeken op speelgoed voor zijn eigen leeftijd, of kijkt er niet naar om. Waarmee kan mijn kind zich wel vermaken?
- Mijn kind trekt zich niets aan van mijn regels.
De cursus zorgt voor betere reacties op deze sociale situaties:
- Mijn familie wil niets horen over hoogbegaafdheid. Het zou zo helpen als ze het beter begrijpen.
- Mijn schoonmoeder heeft altijd kritiek op onze opvoeding, maar ze begrijpt niet dat hoogbegaafde kinderen een andere aanpak nodig hebben.
- Mijn kind is niet brutaal, maar anderen vinden dat vaak wel. Mijn kind heeft een eigen mening. Hoe leg ik uit dat niet iedereen daar op zit te wachten?
- Hoe help ik mijn kind omgaan met volwassenen die niet luisteren?
Je volgt de cursus alleen. Het kan eventueel met je partner en/of iemand anders in je huishouden. Het tweede deel is zo gemaakt dat je de video’s met je kind(eren) kunt kijken.
Het bijbehorende e-book is ook afgestemd op kinderen.
Gewoon bij jou thuis of op kantoor of waar je de video’s en e-books wilt openen. Dat kan op je telefoon en op je laptop of tablet of computer.
Nee. Het mag wel. Er zijn opdrachten die je meer inzicht geven in hoe het werkt in jouw hoofd (of dat van je kind), en in gevoelsleven.
Je hoeft ze niet te maken. Je hoeft ook niets in te sturen. Er wordt geen huiswerk nagekeken.
Ja, zeker! Je kunt ook opa of oma zijn, een ander familielid, leerkracht, voetbalcoach, huisarts, schaakleraar, personeelsfunctionaris, consultatiebureaumedewerker, opvangleidster enz.
Dan is deze cursus ook nuttig voor jou.
Het is voor iedereen goed om meer te weten over hoogbegaafdheid en om hoogbegaafden eerder te kunnen herkennen.
Ja, in de e-books en de video’s komt het contact met school geregeld ter sprake. Bovendien ben je met deze cursus zelf beter voorbereid. Je kunt benoemen wat er nodig is en je kunt gerichter aangeven wat je kind nodig heeft.
Ook vind je adviezen over wat te doen wanneer school niet genoeg begrijpt wat hoogbegaafdheid is.
En uiteraard kun je de leerkracht, IB-er of RT-er attenderen op deze cursus.
Ja, trainer Suzanne Buis is op haar 15de getest en werd vanwege de uitslag uitgenodigd voor de Mensa, de internationale vereniging voor mensen met een uitzonderlijk IQ (minstens hoger dan 130).
Suzanne is lid van de Mensa en ‘voldoet’ aan vele kenmerken van hoogbegaafdheid. Ze heeft ervaring met onderpresteren, faalangst, perfectionisme, niet kunnen leren zoals op school vereist is, deed VWO zonder ooit huiswek te maken, haalde een ondernemersdiploma door alleen de examens te maken, deed drie studies en liep bij alledrie vast.
Meer over de effecten van hoogbegaafdheid op de keuzes in haar leven lees je in Suzanne’s verhaal in de cursus.
Suzanne Buis: ‘Wat ik normaal gesproken in een presentatie vertel, of bij een-op-eencoaching, zit nu in de video’s. De sterkste punten, waar de meeste mensen op reageren. Ouders van hoogbegaafde kinderen zeggen vaak ‘had ik dat maar eerder geweten. Ik deel deze verhalen al jaren via boeken. De cursus is nog krachtiger, sneller en compacter. Met deze informatie kunnen mensen zelf weer verder.’
E-books
Wil je meer weten, dan kun je de e-books gebruiken. Daarin vind je achtergrondinformatie, opdrachten om over je eigen situatie na te denken en een lees- en werkboek om met je kind mee aan de slag te gaan.
Zo lang als je wilt. De cursus is van jou. Je móet niets. Niemand gaat checken of je alle video’s goed hebt bekeken of dat je alles hebt gelezen.
Het is veel informatie; het zou goed kunnen dat je er liever eens per maand weer even naar kijkt en enkele uren aan besteedt. Dat kan ook.
Je hoeft geen huiswerk in de leveren.
De cursus heeft geen ‘verloopdatum’.
Nee, je hoeft niet hoogbegaafd te zijn voor deze cursus. Misschien verdiep je je in hoogbegaafdheid om:
- je hoogbegaafde kind beter te begrijpen;
- je hoogbegaafde kleinkind, neefje of nichtje beter te begrijpen;
- je hoogbegaafde leerling beter te begrijpen.
Je hoeft geen toelating te doen. Bij vermoeden van hoogbegaafdheid is deze cursus ook zeer nuttig. Het kan je zelfs vele honderden euro’s schelen. Een officiële test is heel duur en wordt vaak niet vergoed.
Na deze cursus weet je met grote zekerheid zélf of je kind hoogbegaafd is of niet.
Nee, na aanschaf van deze cursus is alle inhoud van jou. Daar komen geen kosten bij. Je kunt het ook zo vaak bekijken en lezen als je wilt.
Heel in het algemeen: vanaf acht jaar.
Iets specifieker: luister naar de vragen en ‘klachten’ van je kind. Bepaal of hij/zij behoefte heeft aan meer informatie dan jij op dit moment zelf kunt geven.
Verstandig om als ouder tijdig te beginnen met inlezen
Bij hoogbegaafde kinderen is leeftijd meestal een richtlijn waarbij ouders zich afvragen wat er niet klopt aan hun kind. Een boek zoals ‘Oei ik groei’ levert meestal verwarring op. Zelfs bij baby’s is vaak al te zien dat er iets ‘raar’ verloopt, alsof je als ouder bij het verkeerde hoofdstuk kijkt.
Dus een leeftijd verbinden aan De droomdenker of deze cursus valt niet mee. Om zich te herkennen in de schoolsituatie is het voor de meeste kinderen wel handig als ze daadwerkelijk les krijgen op school, zo vanaf groep 3.
Aan de andere kant lopen kinderen vaak pas vanaf pakweg hun achtste tegen veel van deze problemen rond hoogbegaafdheid aan.
Het is verstandig om als ouder eerder te beginnen met inlezen. Dan kun je veel van deze problemen voorkomen.
Suzanne is moeder van drie dochters met diverse vormen van ontwikkelingsvoorsprong en een vermoedelijk hoger IQ. Zolang het lukt om de dochters thuis en op school te begeleiden, hoeft er wat Suzanne betreft niet getest te worden. Als dat wel gebeurt, is het om te helpen bij het vinden van begrip en passende oplossingen.
Dat zit niet in de cursus.